Dagje in en rond Stewart

‘s Ochtends beginnen we met een ontbijtje bij “Toast Works” een ontbijtrestaurant/broodrooster museum. Zelfs de bediening is antiek ;-). Daarna stappen we de auto in op weg naar Hyder (Alaska) we gaan dus de grens over naar de States! Vanaf Hyder zijn er allemaal viewing points en we stoppen als eerste bij Fish Creek Wildlife Viewing Area. Hier zijn vaak Grizzly beren te spotten als de zalmtrek begonnen is. Helaas is die trek er nog niet en zien we de twee uur die we daar wachten helemaal niets. Dan beslissen we om een stukje trail te lopen. We overleggen even met de parkrangers en die vinden dat we wel bearspray mee moeten nemen. Dat hebben we niet, maar gelukkig leent hij de zijne uit. Dapper gaan we op pad, maar na een paar honderd meter wordt het pad toch iets te avontuurlijk en keren we terug.

De weg heeft gelukkig nog meer viewing points dus we gaan de berg verder op richting Salmon Glacier. Op de gravelweg vol stof zien we de gletsjer al snel liggen. En na een paar keer stoppen en kijken komen we aan op de top. Wat een uitzicht! De natuur wordt steeds mooier. Dan rijden we langzaamaan weer naar beneden en stoppen weer bij het grizzly punt. Helaas nog steeds geen beren. Terug dan maar naar Stewart. Even de grens over, paspoorten laten zien, we zijn weer in Canada.
Avondeten doen we in hetzelfde restaurant als gisteren. Dan stappen we nogmaals de auto in om te kijken of er grizzlys zijn. Helaas geen geluk vandaag wat beren betreft. Gelukkig is er wel ander wildlife wat we geschoten hebben. Kingfisher, boommarter, en nog wat kleine vogels. Maar volgens de mensen die we hebben gesproken komt het nog wel goed met de beren. In de andere parken zijn er nog genoeg!