Banff Dag 1

Ontbijt loopt wat stroef. Druk bezet restaurant en weinig personeel. Maar uiteindelijk toch een tafel en dus ontbijt. Anneke neemt het Canadese ontbijt: pancakes en maple syrup (eindelijk een hotel wat het serveert)

Dan gaan we rijden. Eerder deze vakantie hadden we te horen gekregen dat op de Bow Valley Parkway een hoop wild te spotten valt. Die gaan we dus maar even checken. Op de eerste parkeerplaats is het al raak. Een “Elk” (edelhert?). Het gewei is enorm. Jammer dat hij achter de bosjes staat en alleen zijn kont laat zien. Niet goed op de foto kunnen zetten, maar wel indrukwekkend om te zien.
Als we weer wegrijden gelijk weer raak! Een grijze wolf! Stoer, maar te laat met de camera’s. En de wolf vertrekt het bos in.
Later op de weg staat er een auto stil, wij parkeren er achter maar zien niet zo snel iets. En dan zien we een zwarte beer, lekker eten van de bessen. Camera’s dit keer wel in de aanslag. Echt blij met mijn nieuwe lens!
De rest van de weg geen beestjes meer gezien en vervolgen onze weg naar Moraine Lake. Aan het begin van de weg staat wel een verkeersinformatiebord met “Limited Parking” maar rijden gewoon door. Boven is het gigantisch druk, gelukkig rijdt er net een camper weg en kunnen we parkeren. Bij het meer even een broodje gegeten en van het uitzicht genoten.
Dan weer de auto in naar Lake Louise. Hier is het al net zo druk. Gelukkig snel een parkeerplek. Het meer ligt op 1730 meter hoogte en wordt gevuld met gletsjerwater.
Op de terugweg rijden we weer over de Bow Valley Parkway. We hebben geluk want aan het eind van de weg zien we weer een beer. Al snel staat het helemaal vol auto’s  langs de weg. De beer lijkt het niks te deren en eet gulzig de bessen uit de bosjes. Verder zien we nog een beer hoger in de vallei.
Terug in het hotel even opfrissen en dan lopen we naar het centrum. We hebben afgesproken met Pim en Ingrid (+ kids) die hier ook op vakantie zijn. We bekijken wat winkeltjes en zoeken dan een eettentje op. Het wordt een pizzeria, maar die heeft op dit moment geen tafel vrij voor zeven personen, of we over een half uur terug kunnen komen. Dat doen we, maar na dat half uur is er nog steeds geen plek! Ander restaurantje dus. Bij de italiaan is wel plek en we krijgen een ronde tafel. Gezellig even bijkletsen, wat foto’s laten zien en alle avonturen in Canada natuurlijk! Met volle buiken lopen we naar buiten, richting de Starbucks. Jacco en Mathijs willen een icecoffee. Achteraf niet zo lekker, maar Jacco drinkt moedig door. (een normale ijskoffie is best oké, maar de warme is beter ;-)). Dan nog even samen op de foto, wat souvenirswinkels bekijken, een ijsje voor Arnoud en rond negen uur gaan we weer naar het hotel. Even opwarmen in de jacuzzi want inmiddels is het flink afgekoeld!